Sammanfattning om tjänster och ansvar

Här följer lite info om leverantörerna av tjänster och processen kring dessa:

Sunne kommun har förhandlat fram ett avtal med Telia Sonera/Skanova gemensamt för alla ca 30 föreningar i kommunen. De tidiga (ca 10 däribland Emterviksfiber) föreningarna fick möjlighet att lämna synpunkter på avtalsförslaget. Konceptet heter Öppen Fiber.

Emterviksfiber ansvarar för att bygga kanalisation från anslutningspunkter i Telias telestationer (Angersby, Prästbol, Visterud, Bössviken) och till alla medlemmar. Kommunen ansvarar för att bygga kanalisation till Telias telestationer.

Telia/Skanova blåser in fiber och installerar en fiberkonverter (för 1 Gbps)
De installerar också 1 Gbps-switchar i telestationerna. Telia/Skanova ansvarar för drift och underhåll. Avtalet löper till 20271231 med 36 mån uppsägningstid alt. förlängning. Nätövervakning 365/7/24. Ingen kostnad tillkommer för drift/underhåll.

Tjänster i nätet kan levereras av Telia naturligtvis samt av 8 st andra
(AllTele, Bahnhof, Tyfon, Bredband2, Universal, Bixia, Netatonce, T3). Utbud priser o dyl framgår på www.bredbandswebben.se (sök ort = Sunne). Utbud kan blandas mellan dessa leverantörer. Föreningen är inte part i detta och det är inget obligatoriskt i att ha abonnemang.

Felanmälan sker normalt till tjänsteleverantören eller om det är ett Teliaproblem till deras vanliga felingång 90200/90400. Information om detta kommer att meddelas i samband med driftstart framåt senhösten.

All installation i huset (utifrån fiberkonvertern) får man ordna själv och det var som exempel på detta som Imtech/NEA var med på mötet i Gårdsjö i slutet av Maj. Viss utrustning kan ibland ingå i abonnemanget.